در دنیای خودرو، نوآوریهای فنی زیادی آمده و رفتهاند، اما برخی از آنها آنقدر جلوتر از زمان خود بودهاند که هنوز هم با احترام به آنها نگاه میشود. یکی از این نوآوریها، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک (Hydropneumatic Suspension) است؛ فناوریای که توسط شرکت فرانسوی سیتروئن ابداع شد و تجربهای متفاوت از رانندگی را برای چند دهه رقم زد.
این سیستم ترکیبی از هیدرولیک (روغن) و پنوماتیک (گاز) است. به جای استفاده از فنرهای فولادی، در این سیستم از کرههای گازی پرشده از نیتروژن استفاده میشود که در کنار روغن هیدرولیک، عملکرد فنر و کمکفنر را بهصورت یکپارچه انجام میدهند
در این سیستم از گویهایی استفاده شده که در بخش بالایی آنها از گاز نیتروژن و در بخش پایینی آنها سیال هیدرولیکی ذخیره شده است. در این حالت، گاز میتواند وظیفهای شبیه فنر و سیال وظیفهای مشابه کمکفنر را برای خودرو انجام دهد. در این سیستم هر چرخ به طور مستقل کنترل میشود
اجزای اصلی آن عبارتاند از
پمپ هیدرولیک
کرههای گازی (سفالی شکل)
شیر کنترل ارتفاع
لولههای فشار قوی
واحد کنترل مرکزی (در نسخههای پیشرفتهتر)
تنظیم ارتفاع خودکار
بسته به وزن سرنشین یا بار، خودرو بهطور خودکار ارتفاع خود را تنظیم میکرد
رانندگی نرم و بدون لرزش
در جادههای ناهموار، خودرو بدون انتقال ضربه حرکت میکرد
پایداری عالی در پیچها
سیستم میتوانست به صورت هوشمند فشار هر چرخ را تنظیم کند
امکان رانندگی با سه چرخ
مدلهایی مثل سیتروئن DS در صورت ترکیدن یکی از چرخها نیز قادر به حرکت بودند
با تمام مزایای منحصر بهفرد، سیستم هیدروپنوماتیک معایبی هم داشت
پیچیدگی زیاد در ساخت و تعمیر
هزینه نگهداری بالا
کمبود تکنسینهای ماهر برای سرویس صحیح
رقابت سیستمهای تعلیق الکترونیکی مدرن
در نهایت، سیتروئن در سال ۲۰۱۷ بهطور رسمی این فناوری را کنار گذاشت
سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک سیتروئن نهتنها یک نوآوری مهندسی بود، بلکه نماد جسارت و خلاقیت در صنعت خودرو است. هرچند دیگر در مدلهای امروزی به کار نمیرود، اما یاد آن هنوز در دل عاشقان خودرو زنده است
لینک خبر