درجه باد لاستیک خودرو یکی از موارد بسیار مهمی است که باید همیشه به صورت دوره ای آنها چک کنید و حواستان به آن باشد، زیرا در صورت تنظیم نبودن باد لاستیک، لاستیک دچار فرسودگی و سایش می شود؛ برای اندازه گیری درجه باد لاستیک و تنظیم باد می توانید به مراکز تنظیم باد و آپارتی ها مراجعه کنید اما با خرید یک درجه باد ساده که قیمت زیادی هم ندارد خودتان می تواند هر روز و هر زمان که بخواهید در تمامی مکان ها درجه باد لاستیک ها را اندازه گیری کنید و در صورت نیاز برای تنظیم باد به آپاراتی مراجعه کنید؛ لذا در این مقاله روش خواندن درجه باد لاستیک ماشین را به طور کامل به شما عزیزان توضیح داده ایم تا اگر با این موضوع آشنا نیستید بتوانید خودتان کار خودتان را راه بیاندازید، بنابراین برای یادگیری در ادامه همراه ما باشید.
برای اندازه گیری درجه باد لاستیک ها باید ابتدا سوپاپ باد لاستیک را باز کنید و شیلنگ درجه باد را به آن متصل نمایید تا عقربه فشار سنج به حرکت در بیاید.
بهتر است دو الی سه بار فشار سنج را به سوپاپ متصل کرده و سپس جدا کنید تا عدد ثابتی را به شما نمایش دهد. بعد از اینکه عقربه در درجه ثابتی ایستاد باید مقدار فشار باد لاستیک را بخوانید.
در این مرحله شما باید عقربه فشار سنج را نگاه کنید که در چه مکانی ایستاده است؛ روی فشار سنج معمولا دو عدد نوشته شده است که یکی از این عدد ها فشار باد لاستیک با واحد PSI است و دیگری BAR، باید ببینید که عقربه روی چه عددی ایستاده است و مقدار فشار باد لاستیک خودرو شما آن عدد می باشد.
مقدار فشار استاندارد لاستیک های ماشین به موارد مختلفی همانند فصل، نوع خودرو، اندازه لاستیک ها، وزن ماشین و … بستگی دارد اما به طور متوسط فشار باد لاستیک ها باید 32PSI یا معادل 2.2 Bar باشد. در تصویر پایین می توانید یک فشارسنج با هر دو واحد اندازه گیری پی اس ای و بار مشاهده کنید.
باید این کار را برای تمامی لاستیک های خودرو انجام دهید و باید همه لاستیک ها فشار یکسانی داشته باشند؛ بنابراین اگر فشار یک لاستیک بیشتر یا کمتر بود باید برای تنظیم باد به آپاراتی ها مراجعه فرمایید.
خوب است که با واحد های اندازه گیری فشار باد لاستیک های خودرو آشنا باشید، فشار باد معمولا با واحد های پوند یا همان PSI و بار BAR اندازه گیری می شود که این دو واحد اندازه گیری معمولا در تمامی فشار سنج های دیجیتال نوشته شده است. فشار مناسب برای لاستیک ها باید بین 30 الی 35 PSI یا 2 الی 2.5 BAR باشد.
فشار باد مناسب لاستیک ها به موارد مختلفی همانند وزن ماشین، سایر چرخ ها، نوع رینگ خودرو، گرمی و سردی هوا، نوع آب و هوای منطقه و سایر موارد از این قبیل بستگی دارد، بنابراین اگر شما برای تنظیم باد به آپاراتی و مراکز تنظیم باد مراجعه کنید، شخص تکنسین با فشار باد مناسب خودرو شما آشنا است و فشار باد تایر ها را به صورت کاملا استاندارد تنظیم می کند.
تنظیم بودن فشار باد لاستیک های خودرو مزایای زیادی دارد و به همین خاطر باید به صورت دوره ای بررسی شود. برخی از مزایای تنظیم بودن باد لاستیک عبارت است از:
کاهش مصرف سوخت
در صورت که فشار باد لاستیک های خودرو تنظیم نباشد به موتور فشار بیشتری وارد شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت ماشین افزایش می یابد.
افزایش شتاب خودرو
در صورت تنظیم بودن باد لاستیک ها، فشار کمتری به موتور وارد شده و در نتیجه شتاب خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.
افزایش عمر لاستیک ها
اگر فشار باد تنظیم نباشد، لاستیک های ماشین زودتر از حالت عادی دچار ساییدگی می شوند و در نتیجه عمر لاستیک ها کاهش پیدا خواهد کرد.
بهبود عملکرد موتور
در صورت تنظیم بودن فشار باد، موتور برای به حرکت در آوردن چرخ ها نیاز به صرف انرژی زیادی ندارد به همین خاطر عملکرد موتور خودرو بهبود پیدا خواهد کرد.
عملکرد صحیح ترمز ها
اگر فشار باد بیشتر یا حتی کمتر از حالت استاندارد باشد، ترمز های ماشین عملکرد صحیح خود را از دست خواهند داد و همین موضوع می تواند باعث بروز حوادث مختلف شود.
کاهش فشار وارد شده به موتور
تنظیم بودن فشار باد، باعث کاهش اصطکاک لاستیک با آسفالت می شود و فشار وارد شده به موتور خودرو کاهش می یابد.
بهبود چسبندگی لاستیک خودرو
اگر لاستیک های ماشین بیش از اندازه باد شده باشند، چسبندگی لاستیک با آسفالت کم شده و در نتیجه ممکن است خودرو در شرایط مختلف مانند ترمز ناگهانی روی آسفالت سر بخورد.
جلوگیری از ترکیدگی لاستیک
فشار باد بیش از اندازه در فصل تابستان می تواند باعث ترکیدگی لاستیک های شود. همچنین کم بودن باد می تواند موجب پارگی لاستیک ها گردد.
روشن است که فشار باد لاستیک در خودرو های مختلف با هم تفاوت دارد، به همین خاطر در جدولی که در ادامه قرار داده شده است، فشار باد مناسب لاستیک انواع خودرو ها ذکر شده است.
جدول تنظیم فشار باد لاستیک انواع خودرو
نوع خودرو | فشار باد لاستیک (psi) |
پراید | 29 |
تیبا | 33 |
کوییک | 31 |
پژو 206 | 33 |
پژو پارس و 405 | 29 |
دنا | 30 |
رانا | 33 |
تندر 90 | 30 |
سمند | 30 |
فشار سرد: مقادیر جدول برای زمانی هستند که خودرو حداقل ۳ ساعت استراحت کرده و تایرها سرد باشند.
رانندگی بینشهری یا بار زیاد: در این شرایط، 1–2 psi بیشتر از مقدار استاندارد باد اضافه کنید.
خودرو دوگانهسوز یا بار سنگین: برای تایرهای عقب مقدار 2–3 psi بیشتر نسبت به حالت استاندارد توصیه میشود.
استفاده از باد نیتروژن: باعث افزایش پایداری فشار و کاهش افت در طول زمان میشود اما تاثیری محسوس روی مقادیر توصیهشده ندارد.
تنظیم صحیح باد لاستیک کاری ساده اما بسیار مهم است که تأثیر مستقیمی بر ایمنی، هزینه سوخت، عملکرد خودرو و عمر مفید لاستیکها دارد. بررسی ماهانه و رعایت فشار توصیهشده توسط سازنده خودرو، بهترین روش برای مراقبت از تایرها و تضمین رانندگی ایمن و اقتصادی است.در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل در مورد نحوه خواندن درجه باد لاستیک خودرو صحبت کنیم، همانطور که مطالعه کردید روش خواندن درجه باد لاستیک کار دشواری نیست و به راحتی توسط همه افراد قابل انجام می باشد.
لینک خبر