سیستم خنککننده ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شدهاست. این سیستم نقش مهمی در عملکرد فنی ماشین دارد. اگر دمای موتور بیش از اندازه بالا رفته یا حتی کم شود، آسیب میبیند. این سیستم قرار است دمای موتور را در حد استاندارد نگه دارد. یکی از قطعات مهم این سیستم فن است.در این مقاله از کارالیت قرار است به یکی از رایجترین مشکلات فن خودرو یعنی دلایل یکسره شدن فن خودرو بپردازیم و راه تعمیر آن را بازگو کنیم.
در ابتدا بهتر است با وظیفه و اجزای فن خودرو آشنا شویم. فن خودرو (یا فن خنککننده) یکی از اجزای سیستم خنککننده موتور است که وظیفه دارد دمای موتور را در محدودهای ایمن نگه دارد. موتور خودرو هنگام کار کردن گرمای زیادی تولید میکند و اگر این گرما به درستی تخلیه نشود، میتواند به موتور آسیب بزند.
اما این قطعه چطور باعث کاهش دمای موتور میشود؟
موتور خودرو توسط مایع خنککننده، خنک میشود. این مایع گرما را از موتور جذب کرده و آن را به رادیاتور منتقل میکند. در رادیاتور، گرما به هوای اطراف منتقل میشود.
فن در پشت یا جلوی رادیاتور نصب میشود و وظیفه دارد هوای خنک را به سمت رادیاتور هدایت کند تا فرآیند انتقال گرما بهینهتر انجام شود، مخصوصاً زمانی که خودرو در ترافیک یا شرایط بدون جریان هوای طبیعی است.
در ماشینهای مختلف و با توجه به تکنولوژی ساخت، انواع مختلفی از فن مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه آنها را معرفی میکنیم.
این مدل توسط تسمهای که به موتور متصل است کار میکند و با سرعت موتور میچرخد. استفاده از این نوع فن در خودروهای قدیمیتر رایج است
این نوع فن در خودروهای مدرن استفاده میشود و با کمک موتور الکتریکی و سنسور دما کنترل میشود. زمانی که دمای مایع خنککننده از حد مجاز بالاتر رود، فن به طور خودکار روشن میشود.
فن خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که آشنایی با هرکدام میتواند به عیبیابی و تعمیر آن کمک کند.
پرهها بخش اصلی فن هستند که برای هدایت جریان هوا به سمت رادیاتور طراحی شدهاند. این قطعات معمولاً از مواد مقاوم مانند پلاستیک فشرده یا فلز ساخته میشوند.
موتور قلب فن خودرو است. این قطعه انرژی لازم برای حرکت فن را مهیا میکند. در فنهای الکتریکی، موتور از انرژی برق خودرو تغذیه میکند.
این قاب اطراف پرههای فن قرار دارد و به هدایت بهتر جریان هوا کمک میکند. همچنین از آسیبدیدن فن و اجزای دیگر جلوگیری میکند.
این قطعه دمای مایع خنککننده را اندازهگیری کرده و اطلاعات را به واحد کنترل (ECU) ارسال میکند. بر اساس دمای ثبتشده توسط سنسور دما، فن روشن یا خاموش میشود.
رله یک سوئیچ الکتریکی که جریان برق موتور فن را کنترل میکند. وقتی ECU فرمان میدهد، رله برق موتور فن را فعال یا غیرفعال میکند.
در فنهای مکانیکی، تسمه نیروی چرخشی موتور را به فن منتقل میکند. کلاچ فن نیز سرعت فن را بر اساس دمای موتور تنظیم میکند. وقتی دما پایین است، کلاچ ارتباط فن و موتور را قطع میکند.
وظیفه انتقال جریان برق به موتور فن را بر عهده دارند. خرابی سیمکشی میتواند باعث کار نکردن فن شود.
فیوز در مسیر برق فن قرار دارد و از آسیبهای ناشی از جریان بیش از حد جلوگیری میکند. در صورت سوختن فیوز، فن کار نخواهد کرد.
این اجزا با همکاری یکدیگر تضمین میکنند که فن در زمان مناسب روشن شده و از داغ شدن موتور جلوگیری کند. اگر هر یک از این اجزا دچار مشکل شوند، عملکرد فن مختل خواهد شد و ممکن است باعث افزایش دمای موتور شود. افزایش دمای موتور میتواند خسارات فراوانی به سیستم فنی ماشین تحمیل کند از جمله سوختن واشر سرسیلندر، آسیب به سیلندرها و …
یکی از آسیبهایی که میتواند عملکرد سیستم خنککننده ماشین را مختل کند، یکسره شدن فن است. در ادامه دلایل یکسره شدن فن خودرو را مرور میکنیم.
سنسور دما وظیفه اندازهگیری دمای مایع خنککننده را بر عهده دارد و اطلاعات را به ECU ارسال میکند. اگر سنسور دما خراب شود یا سیگنال اشتباه به ECU بفرستد (مثلاً دمای بیش از حد را نشان دهد)، ECU تصور میکند که موتور بیش از حد گرم شده و فن را بهصورت مداوم روشن نگه میدارد.
همانطور که توضیح دادیم رله جریان برق را بین ECU و موتور فن کنترل میکند. اگر رله گیر کند یا خراب شود، ممکن است بهصورت دائم برق را به موتور فن ارسال کند و باعث یکسره شدن فن خودرو شود.
ECU مسئولیت کنترل زمان روشن و خاموش شدن فن را بر اساس دادههای سنسور دما بر عهده دارد. خرابی در نرمافزار یا سختافزار ECU میتواند باعث شود که فن به اشتباه بهصورت دائم روشن بماند.
اگر سیمهای مربوط به فن یا مدار آن دچار اتصال کوتاه شوند، ممکن است جریان برق دائمی به موتور فن ارسال شود و باعث یکسره شدن فن خودرو شود.
در برخی خودروها، فن خنککننده همزمان با روشن شدن سیستم تهویه مطبوع (AC) شروع به کار میکند. اگر سوئیچ یا مدار مربوط به AC خراب شود، این مشکل از دلایل یکسره شدن فن خودرو است.
اگر ترموستات در وضعیت باز گیر کند و مایع خنککننده دائماً در حال جریان باشد، موتور دیرتر به دمای مطلوب میرسد یا خنکتر از حد معمول باقی میماند. در این حالت، ECU ممکن است فن را برای جبران وضعیت، یکسره روشن نگه دارد. خرابی ترموستان از دلایل یکسره شدن فن خودرو است.
در برخی موارد ممکن است یک تنظیم اشتباه در سیستم ECU (مثلاً پس از تعمیر یا برنامهریزی مجدد) باعث شود فن مداوم روشن بماند.
اگر موتور به دلایلی مانند کمبود مایع خنککننده، مسدود شدن رادیاتور یا خرابی پمپ آب بیش از حد گرم شود، ECU ممکن است به طور مداوم فن را روشن نگه دارد.
یکی از دلایل یکسره شدن فن خودرو نشتی و کاهش مایع خنککننده است. وقتی این مایع کاهش یابد، فن خودرو باید بیشتر کار کند تا دمای موتور کاهش پیدا کند.
رادیاتور خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که خرابی هرکدام میتواند کل سیستم خنککننده خودرو را مختل کند. ساییدگی و پارگی شلنگهای رادیاتور یکی از دلایل مهم یکسره شدن فن خودرو است.
سیمها در فن خودرو وظیفه دارند سیگنالهای سنسور دما را به ECU منتقل کند. اگر سیمکشی قطع و وصل شود یا دچار اتصال کوتاه شود، سیگنالهای نادرستی به ECU منتقل میکند.
برای تشخیص و حل این ایراد باید به یک متخصص مراجعه کنید. متخصصین نیز به طور معمول موارد زیر را بررسی میکنند:
بررسی سنسور دما با ابزار دیاگ.
تست رله فن با جدا کردن آن و بررسی عملکرد فن.
بررسی ECU و اطمینان از عدم وجود خطاهای نرمافزاری.
بررسی سیمکشی و اتصالات برای تشخیص اتصال کوتاه.
تست بررسی عملکرد سیستم تهویه مطبوع و سوئیچهای مربوطه.
روشن ماندن فن خودرو پس از خاموش کردن موتور یک ویژگی عادی در بسیاری از خودروهای مدرن است و به معنای وجود مشکلی در سیستم خنککننده نیست، مگر اینکه مدت زمان روشن ماندن بیش از حد باشد. در ادامه علت این مشکل را توضیح میدهیم.
اگر سنسور دما سیگنال اشتباه به ECU ارسال کند، ممکن است ECU تصور کند موتور هنوز داغ است و فن را روشن نگه دارد.
رله ممکن است در وضعیت گیر کرده باشد و برق را به صورت مداوم به فن ارسال کند، و باعث شود حتی پس از خاموش شدن موتور، فن کار کند.
– اختلال در واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) یا سیستم کنترل فن میتواند باعث روشن ماندن غیرعادی فن شود.
سیمکشی معیوب یا اتصال کوتاه ممکن است باعث روشن ماندن دائم فن شود، حتی زمانی که خودرو خاموش است.
اگر موتور بیش از حد داغ شده باشد (به دلیل کمبود مایع خنککننده، مسدود شدن رادیاتور یا خرابی ترموستات)، ECU ممکن است فن را برای مدت طولانیتری روشن نگه دارد.
خیر، یکسره شدن فن همیشه به معنای وجود خرابی نیست. در برخی شرایط طبیعی، مانند داغ بودن بیش از حد موتور یا استفاده از سیستم تهویه مطبوع، فن ممکن است مدت بیشتری روشن بماند. اما اگر این وضعیت مداوم باشد، باید بررسی شود.
بله، خرابی سنسور دما یکی از دلایل اصلی یکسره شدن فن است. اگر سنسور دما اطلاعات اشتباهی (مانند دمای بالا) به ECU ارسال کند، فن بهطور مداوم کار خواهد کرد.
اگر رله خراب باشد، ممکن است فن بهصورت دائم کار کند یا اصلاً روشن نشود. با جدا کردن رله از سیستم و بررسی عملکرد فن، میتوان از سلامت یا خرابی آن مطمئن شد.
بله، اگر سیستم تهویه مطبوع فعال باشد یا سوئیچ آن خراب شود، ممکن است فن بهطور دائم کار کند، حتی زمانی که نیازی به خنک کردن موتور نیست.
اتصال کوتاه در سیمکشی با بررسی دستی یا استفاده از ابزارهای مخصوص الکتریکی (مانند مولتیمتر) قابل تشخیص است. اگر سیمکشی یا مدار دچار اتصال کوتاه باشد، فن ممکن است دائماً برق دریافت کند.
در بسیاری از خودروهای مدرن، روشن ماندن فن پس از خاموش شدن موتور طبیعی است و معمولاً برای خنک کردن موتور یا سیستم AC طراحی شده است. اما اگر این حالت طولانیمدت باشد، باید بررسی شود.
بله، کمبود مایع خنککننده میتواند باعث افزایش دمای موتور شود. در این حالت، ECU برای جلوگیری از گرم شدن موتور، فن را بهصورت مداوم روشن نگه میدارد.
اگر به دنبال فن رادیاتور اورجینال، تستشده و با ضمانت اصالت هستی، نیازی نیست وقتت رو تلف کنی!
در فروشگاه کار الیت میتونی بهترین فن رادیاتور رو با قیمت مناسب و ارسال سریع تهیه کنی
لینک خبر
برای نصب وب اپلیکیشن کار الیت مراحل زیر را انجام دهید.
1: در مرورگر سافاری و در نوار پائین روی دکمه share بزنید.
2: در منوی باز شده در قسمت پائین گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3: در مرحله بعد در قسمت بالا روی add بزنید.
برای نصب وب اپلیکیشن کار الیت مراحل زیر را انجام دهید.
1: بر روی کلید «...» در مرورگر کلیک کنید.
2: گزینهی Add to Home Screen را انتخاب کنید.